Nasza historia
Miejski Zakład Komunikacji rozpoczął działalność 1 września 1977 roku w Oddziale Dróg i Mostów Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Koninie. Podstawowym celem nowo powstałego Zakładu, było zorganizowanie komunikacji zbiorowej na terenie miasta Konina.
Od 1 stycznia 1983 roku komunikacja miejska w Koninie zaczęła funkcjonować jako samodzielna jednostka pod nazwą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji z siedzibą przy ul. Spółdzielców 12, a od stycznia 1985 roku przy ul. Nadrzecznej 54 i w nowo wybudowanej zajezdni przy ul. Buczka 8. Był to okres największego rozwoju przedsiębiorstwa. Kupiono wtedy kilkadziesiąt autobusów miejskich typu Jelcz PR110 i Autosan H9-35. Zaczęła rosnąć liczba pasażerów korzystających z usług komunikacji miejskiej. Na początku lat 90-tych MPK Konin posiadało ponad 90 autobusów i przewoziło około 20 milionów pasażerów rocznie. Ze względu na szalejącą inflację ceny biletów na przejazd środkami MPK zmieniały się co kilka miesięcy.
Z dniem 1 lutego 1991 roku decyzją Rady Miasta Konina Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Koninie zostało przekształcone w zakład budżetowy pod nazwą Miejski Zakład Komunikacji. W tej formie organizacyjnej funkcjonowaliśmy do 27 czerwca 2018 r.
W 1992 roku w celu usprawnienia funkcjonowania komunikacji zbiorowej w mieście nastąpiły zmiany tras linii komunikacyjnych, z jednoczesnym przejściem z oznaczeń literowych na cyfrowe. Wtedy to w zamian linii A czy B, pojawiły się linie 50 czy 51, które to oznaczenia poszczególnych linii w sieci komunikacyjnej Konina, przetrwały do dziś.
Wraz ze zmianami tras linii rozpoczął się proces wymiany taboru. W grudniu 1995 roku kupiono 4 nowe autobusy – Ikarusy 260. W 1996 roku zrealizowano duży zakup 10 autobusów Scania 113 Maxi. Były to pierwsze autobusy niskopodłogowe, które wyjechały na ulice naszego miasta, zdecydowanie poprawiając dostępność usług osobom z niepełnosprawnościami.
Plan odbudowy taboru był kontynuowany w kolejnych latach. Do roku 2000 do Konina przyjechało 11 autobusów marki MAN NL 222, które zastąpiły wysłużone, ponad dwudziestoletnie jednostki tej samej marki. W 2001 roku kupiono 5 nowych niskopodłogowych autobusów MAN III generacji.
W latach 2005 – 2006 MZK wzbogacił się o cztery nowe autobusy marki MAN Lion’s City. W kolejnych trzech latach firma nabyła 7 nowych autobusów marki Scania OmniCity.
Rok 2010 zapoczątkował współpracę konińskiego przewoźnika z wielkopolską firmą Solaris. To w tym roku w na naszej Zajezdni pojawił się pierwszy autobus tej marki – przegubowy Solaris Urbino 18. Rok później Solarisów mieliśmy już w sumie 12, bo 2011 rok przyniósł największy w dotychczasowej historii MZK zakup. Ze wsparciem Unii Europejskiej udało nam się kupić 15 nowoczesnych autobusów marki Solaris, wśród nich cztery Urbino 10, osiem Urbino 12 oraz trzy Urbino 18. Na kolejne nowe pojazdy musieliśmy czekać 6 lat. W roku 2017 kupiliśmy 8 autobusów marki Scania Citywide.
Dwa lata później firma firma MZK podpisała umowy na zakup 7 nowych autobusów elektrycznych, trzech dwustanowiskowych ładowarek do ich ładowania oraz 6 autobusów o napędzie hybrydowym, w tym 2 przegubowe. Te nowoczesne autobusy dostarczył nam Solaris Bus & Coach S.A. w maju 2020 r. Od dnia ich wyjazdu na linie komunikacyjne 1 czerwca 2020 roku, rozpoczęliśmy nową erę w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Koninie – budowania zielonego transportu zbiorowego – erę transportu zeroemisyjnego i niskoemisyjnego. Wyznaczony kierunek rozwoju konińskiej komunikacji miejskiej potwierdziły kolejne zakupy taborowe - najpierw elektryczny "króciak" czyli 8,5-metrowy autobus Pilea, a 7 lipca 2022 do taboru MZK dołączył pierwszy w Polsce autobus wodorowy w służbie transportu zbiorowego - Solaris Urbino 12 Hydrogen.
Od 28 czerwca 2018 r. Miejski Zakład Komunikacji w Koninie Sp. z o.o. jest jednoosobową spółką Gminy Miasta Konin. Obsługujemy 22 linie komunikacyjne, w tym jedną nocną. Uruchamiamy również linie specjalne, takie jak linie cmentarne w okresie Święta Zmarłych, czy wakacyjną linię do Przystani Gosławice. Wykonujemy pracę przewozową, mając do dyspozycji 59 autobusów niskopodłogowych, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dwa autobusy w naszym taborze, które już nie pełnią służby liniowej, a są ulubionymi pojazdami konińskich miłośników komunikacji, przeznaczyliśmy na cele związane z pielęgnowaniem historii konińskiej komunikacji miejskiej i upowszechnianiem wiedzy o publicznym transporcie zbiorowym.
Rocznie przejeżdżamy ponad 3,5 miliona wozokilometrów, przewożąc około 10 milionów pasażerów – mieszkańców Konina oraz gmin Golina, Kazimierz Biskupi, Kramsk, Krzymów i Stare Miasto.
Działalność Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie podporządkowana jest nieustannemu podnoszeniu jakości świadczonych usług, by zapewnić sprawną i niezawodną komunikację miejską, odpowiadającą na zmieniające się potrzeby naszych pasażerów. Dlatego unowocześniamy tabor, stawiając na autobusy ekologiczne, mając na uwadze dbałość o środowisko naturalne. Rozwijamy sieć połączeń komunikacyjnych, wprowadzając nowe linie i dodatkowe kursy, by zapewnić dostęp do usług publicznego transportu zbiorowego, jak największej liczbie mieszkanek i mieszkańców. Inwestujemy w rozwój kompetencji naszych pracowników. Dbamy o estetykę pojazdów.
Rozwijamy się dla Was.
- Szczegóły
- Udostępniony przez: MZK w Koninie Sp. z o.o.
- Wytworzony przez: Hanna Górczewska (Kierownik działu organizacyjnego, spraw pracowniczych i zamówień publicznych)
- Kategoria: Nasza historia
- Odsłony: 1890